Traditsioonid jätkuvad, 16. juunil aset leidva Kalju Piknikupäeva raames toimuva jalgpallilahingu eel on Kuno Tehva intervjueeritav aukülaline motomaailma eestvedaja Mart Lajal.
Mart, Sinu ajalugu motospordis on muljetavaldav, oled olnud ringrajasõidus noorte 125 cm3 masinaklassis NL-i meister, motokrossis NL-i karika võitja, Superbike/TT F1 ringrajasõidus Eesti meister, mootorkelkude krossis ja enduros 6-kordne Eesti meister, 1999 krossis Eesti karikavõitja, Kalevi suursõidu võitja ja kui sellest kõigest veel vähe, siis osalesid esimese Eestlasena mainekal Dakari maratonrallil. Sellised saavutused näitavad selgelt Sinu mitmekülgsust, pühendumust ja talenti. Ütle palun, mida need saavutused on tähendanud Sinu kui tollel ajal noormehe ja sportlase jaoks?
Sportlased, eriti tippsportlased on alati olnud hinnatud ja tunnustatud nii omal maal, kui mujal maailmas.
Milline nendest saavutustest on olnud Sinu jaoks kõige tähtsam ja miks?
Ei oskagi ühtegi saavutust esile tõsta, kõik see on olnud pikk teekond mootorrattal, jetil, mootorkelgul erinevatel võistlustel…
16. juunil saabuvad tänu Sinule Hiiu staadionile KTM krossikad. Ei tea, et kunagi varem oleks jalgpall ja motomaailm midagi sellist koos teinud. Mis ajendas Sind kui KTM’i esindajat kaasa lööma Nõmme Kalju jalgpalliüritusel ja mis ühendab neid kahte maailma, Sind ja Kuno Tehvat?
Mind ja Kunot ühendavad mootorrattad varases nooruses. Ja kui Kuno kutsus mind mõned kuud tagasi Nõmme Kalju mängu vaatama, siis esitasin talle omapoolse väljakutse motokrossi MM-i vaatama minna.
Meil sosistatakse, et just Sina olid see mees, kes sai meie klubi presidendi Kuno Tehva peale pikki aastaid uuesti tsikli selga. Kuuldavasti võtsite üheskoos ette 700 km pikkuse motoretke Lätti. Kus Te ära käisite, milliste tsiklitega Te sinna sõitsite ja kuidas Kuno Tehva hakkama sai?
Sosinad vastavad tõele, käisime koos Kuno ja mõne sõbraga Kegumsis, Lätis motokrossi MM-etappi vaatamas. Hommikul kell 7 startisime Tallinnast ja õhtul kell 10 olime tagasi. 700 kilomeetrit edasi-tagasi ja vahepeal viis ülipõnevat võidusõitu vaadatud-nähtud. Üks nendest ratastest on ka 16. juunil staadionil väljas – SUPER ADVENTURE – seiklusratas nagu nimi ütleb. Kuno sai väga hästi hakkama, ega see sõiduoskus kusagile ei kao kui noorena sõitnud oled.
Näeme jalgpalli kui mehiste meeste mängu, aga tuleb tunnistada, et motosport on selles osas eeskujuks pea kõikidele spordialadele. Osalesid esimese eestlasena Dakari rallil, näitasid head minekut, kukkusid, murdsid jalaluu ja sõitsid katkise jalaga 300 km, et jõuda finišhisse. Räägi meile see lugu ära, kuidas see õnnetus juhtus, mis moodi on võimalik katkise jalaluuga sõita 300 km kõrbes, kuidas Sa sealt elusana koju said ja kas sa teeksid seda kõike uuesti?
Nädal (ca 4000 km) oli juba sõidetud ja sellel päeval 500 km juba selja taga, kui tsikkel mind umbes 100km/h hoo pealt maha viskas. Maandudes tundsin, kuidas jalg saapa sees tulikuumaks läks ja teadsin, et luu on katki. Kuna krossisaabas on tugev, siis võimaldas see mul päeva lõpuni sõita. Kui finišhis saapa jalast ära võtsin, siis jalalaba liikus jala suhtes sentimeeter ühele-teisele poole… Ise arvasin, et arstid panevad valuvaigistava süsti ja ma sõidan järgmisel päeval edasi, aga nemad nii ei arvanud. Dakar ralli korraldajad on sellisteks juhtumisteks valmis, mind ja kolm teist vigastatud võistlejat saadeti lennukiga Tunisi ja sealt öösel privaatlennukiga Pariisi. Järgmisel õhtul olin juba Tallinnas ja ülejärgmisel päeval parandati jalg plaadi ja kruvidega ära. Plaat ja kruvid on tänase päevani seal sees. Jah – kindlasti teeks midagi sellist uuesti.
Oled mootorratastel palju maailma avastanud, milline on olnud Sinu jaoks kõige ekstreemsem koht peale Dakari rallit?
Mootorrattal Tallinnast – Vladivostokki 15 000 kilomeetrit
Sa oled motospordiga tegelenud seitsmekümne seitsmendast aastast alates, kuidas Sa võrdled neid aegu tänasega? Mis on muutunud?
Muutunud on see, et nõuka-ajal andsid klubid mootorrattad ja noored said alaga tegeleda. Tänapäeval pead ratta ise ostma ja maksma kõige eest.
Nõmme Kalju jalgpalliklubis treenib hetkel pea 700 last, kui mõni noor tahaks motokrossiga tegelema hakata, siis mida see lapsevanema jaoks tänapäeval tähendaks?
Lihtsalt mootorrattasõit selgeks saada noorel on imelihtne – tule rendi tsikkel ja hakka harjutama. Motokrossiga tegelemine tänapäeval tähendab lapsevanema jaoks suuri väljaminekuid tehnika soetamiseks ja võistlustel osalemise jaoks.
Kui Sa võrdled jalgpalli ja motokrossi, siis mis on need asjad, mida Sa sooviksid jalgpalliklubide tegevusest üle kanda motosporti ja mida peaksid jalgpallurid õppima motokrossilt?
Motosporti peaks üle kandma jalgpalliklubide lastega tegelemise – meil see puudub. Jalgpalluritele soovitaks õppida krossipoistelt seda, kui kiirelt peale kukkumist nad ratta selga tagasi saavad ja edasi sõidavad.
Mart, Sa oled olnud lisaks tippsportlaseks olemisele ka edukas ettevõtja. Oled olnud Mecro, nüüdse nimega Stokker jaeketi loomise juures, tegelenud Valvoline määrdeainetega, oled juhtinud Eesti motokrossi meeskondasid FAVOR KTM Racing ja AKR KTM Racing, kuulunud Mootorratta Föderatsiooni ning Jeti- ja Mootorkelguliidu juhatusse ja tänaseks on Sinust saanud maailmakuulsa KTM kaubamärgi esindaja. Kuidas on Sind aidanud raskes ja konkurentsitihedas ärimaailmas kaasa sportlase taust, on sellest kasu olnud või teeksid Sa nüüd midagi teistmoodi?
Sportlasena suhtud ärisse ka kirega nagu sporti ja sa ei tee midagi lihtsalt tegemise pärast, vaid tahad alati teistest parem olla. Ma arvan, et see on edu toonud.
Räägi palun natukene KTM esindusest. Mida te täpsemalt teete, kas olete oma tegevuse ainult sportlastele suunanud või saab ka tavainimene teie käest midagi enda jaoks?
KTM Eesti esinduses me müüme, hooldame ja remondime KTM mootorrattaid. Samuti juba viies hooaeg rendime tsikleid. Kindlasti on motosport meie geenides sees ja see on suur osa meie tegevusest. Nagu ka KTM-i slogan “READY-TO-RACE” – oleme kogu aeg valmis võistlema.
Kui raske on tavainimesel, kes on mootorrattaga varem sõitnud kohaneda KTM tsiklitega?
Tänapäeva mootorrattad on väga lihtsad sõita, tuleb valida ainult endale sobiv ja sellega me saame aidata oma kogemusele toetudes.
Kas KTM Eestil on ka oma motosportlased, keda Te toetate, kes nad on ja millised on nende saavutused?
Meico VETTIK – Juuniorite maailma hõbe ning Eesti ja Austraalia meister 2016
Hardi ROOSIORG ja Jago GEERTS (Belgia) – Juuniorite Euroopa- ja Maailmameister 2016
Kui raske on andekal motosportlasel saada endale KTM tehase toetus? Mida selleks tegema peab?
Tuleb kõigist kiirem olla rajal, algul kodus ja siis Euroopas. Ja kui tahtmist on, siis USA-sse Supercrossi sõitma.
Milliseid tsikleid Te kaljukatele näitate, kas toote midagi ka laste jaoks staadionile?
Lastele toon kaks ratast: KTM 50 SX MINI ja KTM 50 SX. Lisaks ühe krossika – KTM 250 SX-F ja ühe enduuro mootorratta – KTM 250 EXC-F. Tänavaratastest 16-17-aastastele mõeldud A1 lubade legaalne KTM 125 DUKE ja seiklusratas KTM 1290 SUPER ADVENTURE R. Ja enda KTM 660 RALLYE REPLICA, millega sõitsin DAKAR’I rallil.
Kas Sul on veel mõni unistus, mille poole Sa motomehena püüdled või oled juba kõik saavutanud?
Ise ma enam kindlasti võistlema ei lähe, küll aga sõidan meeleldi mootorratastega heas seltskonnas. Eelmisel sügisel käisin enduuro maailmameistri Kari TIAINEN’iga Hispaanias mägedes kolmepäevasel enduurotripil. Viimane reis oli Kuno ja sõpradega tänavaratastega Lätti MM-i vaatama mai alguses.
Eesti on olnud maailmas kümne parima motokrossi riigi seas viimased 15 aastat ja Rahvuste krossil oleme kaks korda neljandad olnud ja poodium (top 3) on olnud käeulatuses. Tahaks näha Eesti koondist poodiumil.
KTM motokrossikatega on võimalik tutvuda juba sel reedel, 16. juunil, kui toimub Nõmme Kalju piknikupäev!
Üritus kulmineerub põneva Premium liiga kohtumisega – Nõmme Kalju vs Sillamäe Kalev.
Väravad avatakse 18.00!
Üritus Facebookis: https://www.facebook.com/events/1359464030750942/?ti=cl